Új paradigma a láthatáron?
A paradigma szó jelentése nézetek, fogalmak rendszere
egy szakterületen belül. Olyan fogalmak összessége, amelyek egy korszakra,
időszakra jellemzőek és kijelölik a szakterület, tudomány
határait, alkalmazandó módszereit, sikeresnek tekintett megoldásait. Ugyanakkor
jelent egyfajta közös gondolkodásmódot is, a közös értékek összességét, amelyek
alapján egy dologról vélekedünk, illetve az ehhez kapcsolódó módszerek szerint
cselekszünk. És mi lehetne számunkra fontosabb, nagyobb érték bármely
korszakban is, mint a tudás? A hozzá szorosan kapcsolódó szakterület pedig
egyértelműen a pedagógia.
Azt, hogy éppen milyen elvek mentén működött az
oktatás, mindig az adott kor határozta meg. A középkorig az ismeretátadás
pedagógiája volt az uralkodó felfogás, melyben az ismeretek előre feldolgozott
formában, szövegesen jutottak el a diákokhoz. Ezeket az ismereteket pedig elég
volt memorizálni. Comenius lefektette a szemléltető pedagógia alapjait, a
pedagógus feladataként a bemutatást,
szemléltetést hangsúlyozva az ismereteket az objektív valóság megismerésén
keresztül kínálta fel a diákoknak. És a 20. században megérkezett a cselekvés
pedagógiája, melynek alapja a gyermeki aktivitáson alapuló részvétel,
együttműködés és konstruktivitás.
A 21. század, a harmadik évezred kapuja, teljesen
átkontúrozta azt a valóságot, melyben élünk. Az objektív valóság mellé szép
lassan felépült egy virtuális valóság is, mely körbeveszi, sok esetben akár
helyettesíti is az objektív valóságot. Elvileg bárhol és bármikor képesek
vagyunk kommunikálni és tanulni, a tanulási tér egyre tágul és virtuális
magasságokba emelkedve szinte bármi elképzelhetővé válik. Az egyre „okosabb”
eszközök használata is mindennapos az ifjú generációk, sokszor már a gyerekek
körében is. Formálódni látszik egy teljesen új paradigma, a homo interneticus,
az internethasználatot már természetszerűleg ismerő és alkalmazó nemzedék
számára. Ez a nemzedék már az osztálytermek és tankönyvek világából kilépve
keresi a tanulási lehetőségeket. Nekünk, pedagógusoknak pedig fel kell
kínálnunk ezeket, akkor is, ha mi még az előző évezred „termékei” vagyunk, a
20. századra jellemző módon értünk igazán a nevelés-oktatás folyamatának
szervezéséhez.
Ezeket a sorokat gondolatébresztőnek szántam, egy
tanulmány kapcsán, melyet az Új paradigma az oktatásban fülnél belinkeltem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése