2022. március 7., hétfő

A Gutenberg - galaxis új lakói

 1468. február 3-án halt meg a német Johannes Gutenberg, aki új fejezetet nyitott az emberi civilizáció történetében: feltalálta a mozgatható és cserélhető betűkkel való könyvnyomtatást. Találmányának korszakalkotó jelentőségét az adta, hogy a könyv, mint ismerethordozó közeg elterjedhetett, az írás-olvasás általánossá váló oktatásával pedig elvileg minden ember hozzájuthatott a tudáshoz, a tudomány, a művészet alkotásaihoz és eredményeihez, a hírekhez, és általában véve mindenhez, ami szavakba, szövegekbe foglalható. Erre a korszakra utal a Gutenberg-galaxis kifejezés, ami csak akkor jelent meg, amikor felmerült a könyvek uralta ismeretszerzés, információközlés belátható vége.

A televíziózás megjelenése már megkongatta ez irányban a vészharangokat, később a számítástechnika és az internet térhódításával egyre inkább eszkalálódott az aggodalom, hogy a nyomtatott szóra előbb-utóbb nem lesz szükség.

Itt a Gutenberg-galaxisban is építhetjük könyvekből az űrhajónkat! Digitális eszközökön szocializálódott kis tanítványainkban is felkelthetjük a könyvek szeretetét, csak megfelelő hozáállásra van szükség.

Az én kis elsős galaxis-lakóim ma nagy szeretettel alkották meg életük első könyvét, és büszkén lapozgatták, olvasgatták.

Év eleje óta van az osztályban egy könyvlapozgató sarok. Szívesen nézegetik, kóstolgatják a könyveket, hiszen ott vannak a kezük ügyében. Igaz, néha várat is építenek belőlük vagy egészen izgalmas rendeltetéssel ruházzák fel a köteteket, még nem ismernek minden betűt így a rövidebb lélegzetvételű szövegeket sem tudják megfejteni. 

Az egyik kötet két engedetlen kismókusról szól, amit felolvastam nekik. Hogy ők is olvasgathassák, lerövidítettem a szöveget. Átírtam egy kicsit úgy, hogy csak a tanult betűk legyenek benne, telefonnal lefotóztam az illusztrációkat, majd összeraktam egy digitális változatot, amit kinyomtattam.

Ezt vágtuk, raktuk össze, ragasztottuk, olvastuk ma elragadtatott örömmel. 

Fotókon mutatom az eredményt és csatolom az átírt szöveget, befotózott illusztrációkat.

Aki kedvet kapott hozzá, készítse el bátran!

Hozzávalók a linktárban: Mesekönyv













2 megjegyzés:

  1. Ki fogom próbálni. Már le is töltöttem a közkinccsé tett anyagot. Köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szívesen. Köszi, hogy itt vagy.

    VálaszTörlés