Tanuljunk örömmel románul!
Román nyelvet tanítani még napjainkban is nagy kihívás. Számunkra, szórványban élők számára azért, mert nagyon széles skálán mozog a tanulók előzetes tudása, van aki nagyon jól beszéli a nyelvet, neki nehéz újat, érdekeset nyújtani, van aki meg egyáltalán nem tud románul, számára az alapszókincs kialakítása okoz gondot, hamar elveszíti az érdeklődését.
Az elmúlt évek tapasztalatából okulva eltökéltem, hogy már
előkészítő és első osztályban nagy gondot fordítok a szókincs gyarapítására.
Úgy tapasztaltam ugyanis, hogy minden gyerek szókincse elér egy „kritikus
tömeget” , ami után szinte szárnyra kap a nyelvtanulási kedve.
Első osztályban nagy segítségemre van a mindennnapokban Karp Ágnes és Makai Emese Márta első osztályosoknak szóló digitális tankönyve, melyet minden tanórán beépítek a tanulásba. Érdekes, dinamikus, cselekedtető feladatai esélyt sem adnak az unatkozásra.
A szókincsbővítő feladatokat minden tanuló végigjátssza, azok is izgalmasnak találják, akiknem már nem a szavak jelentésére kell koncentrálniuk. A kezdő szókincsgyarapítók pedig a játék sikeréért igyekeznek megjegyezni a szavak jelentését.
A feladatokat végezzük párban illetve csoportosan is. A
párok kialakításánal mindig fontos szempont, hogy a románul jól beszélő a kezdővel
kerüljön össze, így az előzőnek az jelent kihívást, hogy a párját maga mellé
felfejlessze. Arra is kiemelten figyelek, hogy minden gyermek legalább egy
mondatot mondjon el a tanórán. Rendkívül alkalmasak erre a tankönyv feladatai
által felkínált párbeszédhelyzetek, szerepjátékok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése